Logo ASH DOM Jistebník Logo ASH DOM Jistebník

Skončil 46. ročník festivalu Kmochův Kolín

Včera skončil s napětím očekávaný 46. ročník festivalu Kmochův Kolín. Jak to dopadlo? Čtěte dále!

Průběh letošního ročníku byl opravdu zajímavý. Bylo k tomu několik důvodů.
  • Jak se osvědčí nová dramaturgie?
  • Jak se podaří udělat program poutavým a atraktivním?
  • Jak se podaří organizátorům překonat nedostatek peněz?
Cítím potřebu napsat pár slov k prvnímu bodu. Organizátoři tento rok zvolili hlavním dirigentem a dramaturgem festivalu pana Petra Cibu, dirigenta orchestrů Moravia Brass Band a Harmonie Šternberk. Pan Ciba je představitelem nového přístupu, který preferuje moderní aranžmá známých, populárních muzikálových nebo filmových melodií. U jeho vlastních orchestrů převládají soudobé skladby holandských a amerických mladých skladatelů. Vždy se snaží hrát díla, která pro hudebníky budou zajímavá a budou je hrát rádi. Jeho dva orchestry jsou sestavené z mimořádně vyspělých hudebníků, takže i repertoár, který nabízí, je náročnější.

Tento výběr se projevil v radikálním odklonu od tradice staré české dechové hudby pochodů, polek a valčíků našich dědečků a babiček. Jako učitel hudby jednoznačně potvrzuji, že z mladé generace tato hudba nikoho nezajímá, naopak je často vnímána jako symbol hudebního nevkusu. Mnohokrát jsem slyšel větu: "Mám rád každou hudbu, kromě dechovky."

Je třeba říct, že máme-li soudit podle toho, jaký je repertoár např. festivalových průvodů městem (obecně), tak se v ničem neliší od programu našich komunistických kolaborací vždy 7. listopadu a 1. května do roku 89. To je repertoár o jehož umělecké úrovni nemůže být žádná diskuze. Není to umění. Je to schéma naplněné obsahem, který je zjednodušen na úroveň objednávky. Toto podvědomě vnímá střední generace. Bohužel s tímto repertoárem je oslovován náhodný svědek při průvodech městem.

Tato slova odsudku v žádném případě neplatí pro některé skladby, které je možné považovat za tzv. vyšší populár a svou úrovní převyšují to, co se hraje "z listu". Např. koncertní pochody Julia Fučíka. Tato tradice nechť je zachována.

Je naším sebezáchovným zájmem hrát repertoár, který mladé lidi zajímá a zároveň citlivě korigovat a kultivovat hudební cítění nejmladší generace. Myslím, že právě toto je cílem dramaturgů letošního ročníku Kmochova Kolína. Musíme se mladých ptát, co chtějí hrát a to jim nabídnout a zároveň to povýšit na úroveň, která je překvapí. Oni sami za to budou vděční.

Naštěstí se nenaplnily hlasy některých "Drsoňů", kteří prorokovali fiasko. Všichni muzikanti byli soustředěni a snažili se podat maximální výkon. Letošní monstr koncert byl lepší nejen tím, že mi vyhovoval výběr skladeb, ale také tím, že orchestry přijely připraveny. Snad nikdo nehrál z listu a na zvuku a souhře to bylo znát. Byl to velký rozdíl proti minulým ročníkům.

S největším napětím jsem očekával Klarinetový čardáš v úpravě Karla Bělohoubka, který dirigoval M. Bulín. Chtěl bych vyjádřit zvláštní poklonu. Pan Bulín je silná osobnost s přirozenou autoritou a těžký, velmi těžký úkol zvládl brilantně. Bravo.



Tento text je pouze můj názor. Nebyl konzultován ani s výborem orchestru, ani s jednotlivými členy orchestru.

[Akt. známka: 2,05 / Počet hlasů: 20]
1 2 3 4 5
| Autor: Martin Maléř | Vydáno dne 15. 06. 2009 | 5004 přečtení | Počet komentářů: 647 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
 
Symphonic Emotions
Anketa
Líbí se Vám naše nové CD Symphonic Emotions? Hlasujte v naší anketě.
Instagram
RSS
Zásady ochrany osobních údajů Používejte bezpečné a bezchybné prohlížeče, nepoužívejte Internet Explorer! Používejte bezpečné a bezchybné prohlížeče, nepoužívejte Internet Explorer! Redakční systém phpRS. www.supersvet.cz SvetHostingu.cz Webdesign: primaweb.cz